Wednesday 21 March 2018

SIMPAN DUIT DALAM AKAUN SIMPANAN ATAU UNIT TRUST? YANG MANA LEBIH BAIK?



Assalamualaikum & salam sejahtera.

Adakah anda sudah mempunyai sejumlah wang simpanan atau tabungan? Tahniah dan syabas. Bukan senang kan, menahan hati dari berbelanja. Apalagi bagi seorang wanita seperti saya. Pantang nampak shocking sale mulalah keluarkan sebab-sebab kenapa rugi kalau tak beli.

Baik, artikel ini bertujuan untuk berkongsi kebaikan dan kelebihan menabung dalam platform Unit Trust Public Mutual. Katakan anda ada RM1000 tunai dalam tangan. Dan mampu komited menabung RM100 sebulan. Berkira-kira untuk simpan dalam akaun simpanan bank biasa. Terfikir juga nak simpan dalam Unit Trust Public Mutual.

1. Keselamatan

Sekiranya bank muflis atau gagal, bank yang berdaftar di bawah PIDM cuma boleh jamin duit        maksimum RM250 000 sahaja. The eggs were put in one basket only. One basket fall downs, all eggs will surely ruin.

UTPM pula lebih selamat sebab duit kita disimpan dengan sangat berhati-hati dalam "bakul" pelaburan yang berbeza-beza. The eggs were put in many different basket.

2. Cas

Bank biasa cas nya agak pelbagai. 2018, cas pengeluaran RM1.06. Transaksi interbank ada yang cas RM0.53. Terdapat bank berlainan contohnya mengenakan cas RM4 untuk sekali pengeluaran. Keep in mind, cas- cas yang dikenakan adalah bukan sesuatu yang pelik,UTPM pula mengenakan cas juga tapi kadar pulangan dari duit kita dalam UTPM akhirnya akan cover cas tersebut.

3. Pulangan

Pulangan tahunan bank biasanya kecil. Malah lebih rendah dari kadar inflasi. Ini menyebabkan anda perlu simpan sejumlah wang yang besar untuk merasai penangan kadar bunga yang ditawarkan.

Pulangan dalam UTPM  selepas menyimpan dalam jangka masa sederhana dan panjang (selepas 5 tahun) insyaallah berbaloi. High risk, high return for a medium to long term. Biasanya 8% atau lebih. Pengalaman saya melihat  seorang sahabat melabur RM40000 dalam UTPM. Pulangannya selepas 13 tahun ialah 300%. Purata annual returnnya ialah 21%.  Pulangannya tidak tetap. High risk, high return for a long term.

Basicly, table di atas adalah anggaran tentang duit anda mengikut tempoh tahun anda menabung, purata rate saya ambil yang paling humble ya dalam 10%. Rate sebenar adalah turun naik, namun seperti yang saya share tadi..boleh menjadi sangat tinggi dalam kiraan purata dalam jangka masa panjang.

Sahabat bolehlah berhubung dengan saya melalui facebook.

4.Aksesibiliti

Simpan dalam akaun simpanan sudah tentu mudah keluarkan duit tiada cas dikenakan. Dalam UTPM wang kita yang disimpan sebagai amanah saham mudah dibuat urusan jual dan beli. Bila nak keluarkan tunai dari akaun UTPM pun mudah. Semuanya buat secara online. Malah anda diberikan akses ke portal online untuk melihat sendiri progress wang anda.

------------------------------------------

Monthly Investment Table ini ialah panduan untuk melihat progress duit anda seperti yang saya cerita tadi. Nak tau lebih lanjut boleh follow facebook saya.


No comments:

Post a Comment