Wednesday 9 May 2018

Pelaburan KWSP (EPF) dalam Unit Trust Public Mutual: Labur tanpa keluarkan sesen pun.

Askum dan salam sejahtera para sahabat sekalian.

Entri kali ini, adalah mengenai pelaburan KWSP, iaitu pelaburan yang tidak memerlukan anda mengeluarkan duit sesen pun. Cuma perlu kotorkan cap jari sikit.

   ðŸ”ˆEh! Bolehkah macam tu?
   ðŸ”ˆCikgu Mary ni jangan beri harapan palsu.
   ðŸ”ˆ Bagaimana pula melabur, saya tak perlu keluarkan sesen pun? Tak perlu buat bank draf semua?

Baik, mari Cikgu Mary terangkan. Ramai yang tak tahu kerajaan benarkan kita untuk melantik mana-mana bank untuk uruskan akaun 1 KWSP dalam bentuk unit amanah supaya duit caruman kita dapat di ganda-gandakan.

Caruman bermaksud sejumlah wang yang dicarumkan kepada KWSP berdasarkan gaji bulanan seseorang pekerja. Caruman pekerja terdiri adalah kombinasi caruman bahagian pekerja dan bahagian majikan.
Tetapi pelaburan ini eksklusif untuk pencarum KWSP yang layak sahaja. Pencarum KWSP adalah individu yang biasanya terdiri daripada pekerja swasta yang mencarum tiap-tiap bulan. Atau penjawat awam yang tidak memilih pencen, sebaliknya memilih KWSP. Maksudnya, status penjawat awam itu ialah TETAP DAN KWSP.

Jika anda penjawat awam, slip gaji (versi 2018) akan menunjukkan caruman bulanan seperti ini. Pekerja swasta slip gajinya pula pelbagai, boleh rujuk slip gaji masing-masing ya. Dan seperti yang saya katakan tadi, pelaburan ini eksklusif untuk pencarum yang layak sahaja

   ðŸ”ˆ Cikgu Mary, bagaimana saya nak tahu, saya layak atau tidak layak?

Untuk semak status kelayakan, sila terus berhubung dengan saya melalui link wasup. Nyatakan nama sebenar dan nama Facebook anda untuk rujukan saya. Jika anda layak KWSP cuma membenarkan 30% daripada kiraan bersih duit caruman akaun 1 - kelayakan minimum.Duit selebihnya tetap tinggal dalam KWSP anda. Amaun yang layak pula dilabur di platform Unit Trust Public Mutual.


Sangat-sangat penting, sebagai pencarum, anda sendiri perlu ambil tahu penyata KWSP yang paling terkini untuk memudahkan proses semakan kelayakan.

Selepas semakan kelayakan dibuat, jika anda layak, proses seterusnya adalah berjumpa  dengan consultant Unit Trust Public Mutual iaitu saya sendiri Cikgu Mary Jaungin. Dalam sesi pertemuan dengan consultant berdaftar seperti saya, anda akan berpeluang mendapat lebih banyak penerangan dan exposure yang lebih details tidak seperti dalam perbualan wasup.

Selepas saya memproses borang anda, anda akan menerima surat dari KWSP yang menyatakan seperti ini. Ini kira dah berjaya lah. Tiap-tiap 3 bulan sekali, formula kelayakan akan dibuat sama seperti kiraan formula diatas dan amaun yang layak akan ditopup masuk lagi ke dalam akaun Unit Trust Public Mutual anda.


   ðŸ”ˆCikgu Mary, saya masih kabur-kabur tentang unit trust.

Sebaiknya, komited untuk mencari ruang dan masa untuk berjumpa dengan saya. Berbual di wasup anda cuma dapat kefahaman 10% . 90%  lagi anda dapat jika duduk bersemuka untuk menerima penerangan.

   ðŸ”ˆ Cikgu, saya nak penerangan melalui wasup sahaja. Saya tak mahu membazir masa berjumpa.

Mudah. Bagi saya, bakal client sama ada pelan KWSP,  pelan Lump Sump atau Pelan Menabung yang benar-benar serius dan komited untuk melipat gandakan duitnya adalah those yang willing untuk bersua muka dengan konsultan. Tidak rakus nak keuntungan dari dividen Public Mutual tanpa memahami term dan conditions.  Tidak terlalu cepat membuat keputusan tanpa meneliti platform pelaburan yang terbaik di Asia Tenggara ini. Sudah lebih 30 tahun Public Mutual menguruskan pelaburan dengan sangat cemerlang.

Penerangan melalui wasup melibatkan benda-benda asas sahaja seperti semak kelayakan.  Kadang kala, memaparkan butiran anda dimana sebaiknya bersemuka untuk lebih privasi,Khidmat dan nasihat melalui duduk semeja memberikan anda peluang bertanya dan dimaklumkan butiran penting seperti rules & regulations, jenis-jenis funds, hak anda, tarikh matang pelaburan dan sebagainya.

Lagi pula, anda berpeluang bersemuka dengan consultant yang bakal menjaga dan membantu urusan pelaburan anda untuk tempoh berpuluh tahun. Ini dapat mengeratkan lagi hubungan baik antara anda dan saya.

   ðŸ”ˆ Cikgu, nantilah dulu. Saya belum ada masa. Tengoklah nanti-nanti.

Okey, boleh. Tiada paksaan. Peranan saya adalah untuk kongsi kelebihan yang ada pada pencarum yang layak. Cuma, buat pengetahuan anda, terdapat kes yang berlaku dimana bakal client (prospek) layak pada tahun semasa tetapi hilang kelayakan pada tahun-tahun yang berikutnya. Sebab, seiring dengan umur, had kelayakan min bakal client juga semakin tinggi.

Kes begini biasanya berlaku pada pencarum yang:
  • mula bekerja pada usia yang lewat
  • caruman yang diberi atau dikemaskini secara tidak konsisten. Dalam kes ni majikan boleh dikenakan tindakan ya.
  • Pencarum pernah dalam suatu tempoh tidak bekerja atau tidak menerima gaji dll.
  
 ðŸ”ˆ Cikgu, kalau saya tidak layak, ada tak cara lain untuk saya join  pelaburan Unit Trust Public        Mutual. Kelayakan saya tak lepas. Tapi saya teruja untuk melabur dalam Unit Trust. Prestasi Public Mutual sangat cemerlang.

Alhamdulilah. Saya tak overclaim tapi itulah yang review company tunjukkan setiap tahun. Tidak pernah mengecewakan. Ianya bersifat pelaburan jangka masa panjang dan kalis inflasi. Para pelabur juga boleh memilih fund islamic yang patuh syariah atau konvensional.  Berita baik!Jika anda tidak layak untuk melabur menggunakan kelayakan Pelan KWSP, anda masih berpeluang mengikuti Pelan Lump Sump atau Pelan Menabung.

Link untuk  artikel Pelan Menabung:

➦ Simpan duit dalam akaun simpanan atau Unit Trust?


Semoga artikel ini dapat memberi manfaat kepada sahabat pembaca.

Follow me at Facebook. (Mary Jaungin Molondoi)
WhatAps me at 0133403848. (No phone calling )
http://www.wasap.my/+60133403848


"Appoinment made through online,
 real consultation begins face to face."

-Mary Jaungin -

No comments:

Post a Comment